- Sikta mandelmjöl och de malda pistagenötterna ner i en bunke.
- Vispa äggvitan fluffig i en torr och ren bunke. Tillsätt sockret lite i taget och vispa till ett fast skum. Detta kan ta ca 10-15 min.
- Vänd ner mjöl- och florsockret försiktigt till en jämn smet.
- Spritsa ut rundlar på två bakplåtsklädda plåtar. Banka plåten försiktigt i bordet så att topparna jämnar ut sig. Låt vila i ca 1 timme.
- Sätt ugnen på 150 grader.
- Grädda längst ner i ca 15 minuter. Kakornas överdel ska inte få färg, men underdelen ska släppa från pappret när du provar att lyfta dem.
- Låt kakorna svalna.
- Smörkräm:
- Blanda ihop smöret med florsockret och vaniljsockret.
- Lägg i äggulan.
- Vill du få en sötare smak och en rosa ton på smörkrämen så lägger du i hallonsylt eller en annan valfri sylt.
- Spritsa fyllningen på hälften av kakorna och sätt sedan ihop dem.